THE VALUE-NEEDS OF SPHERES WHO ARE UNPROFESSIONALLY ENGAGED IN SPORTS

Authors

  • N. I. Levus
  • Kh. B. Chopko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.7

Keywords:

values, needs, value-needs sphere, healthy lifestyle, sports, psychological well-being.

Abstract

Fifty people who regularly play sports on a non-professional level have been studied. For this purpose, such methods were used: “Hierarchy of Needs” modified by I. Akindinova, “Value Orientations” by M. Rokich, “Morphological Test of Life Values” by V. F. Sopov, L. V. Karpushyna, “Ryff’s Scales of Psychological Well-Being”. It is empirically found that the duration of sports affects the formation of the value-needs sphere. The more active the subjects are in sports, the clearer they begin to understand their capabilities and needs. Increasing the number of trainings has a positive effect on various areas of their professional and social life. A comparison of the value-needs sphere of the subjects with different levels of physical activity showed that statistically significantly higher indicators of life values are demonstrated by more physically active persons. It was found that the values of self-development, achievement, passion, spiritual satisfaction come first. People who often play sports are more socially active, because sports achievements have a positive effect on self-confidence. Over time, they have a growing need to realize their potential and make changes in various spheres of life, applying new approaches and new abilities. It is established that in people with increased physical activity, the value of creativity is higher. It is important for them to realize their creative potential, the desire to change the surrounding reality, doing something new, unconventional way. Statistically significant differences in persons with different levels of physical activity were found in terms of psychological well-being. With the growth of physical activity improves the attitude to yourself and your past experience, the ability to meet the requirements of everyday life, to develop and implement their life plans, to interact positively with others.

References

Андрєєва О. Соціально-психологічні чинники, що детермінують рекреаційно-оздоровчу активність осіб різного віку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2014. № 3. С. 35–40. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2014.3.25-30

Кравченко І. П., Котова Л. І., Фесенко Л. М. Проблеми і шляхи формування здорового способу життя у вищій школі. Фізичне виховання: проблеми та перспективи: монографія / за заг. ред. проф. Г. П. Грибана. Житомир : Рута, 2020. С. 271–278. URL: https://cutt.ly/gHM0u4W

Малашенко В. Теоретичні аспекти формування здорового способу життя студентів вищих закладів освіти. Фізичне виховання, спорт і здоровʼя людини: актуальні проблеми та перспективи розвитку: зб. наук. праць студентів першого, другого та третього рівнів вищої освіти. Полтава : Сімон, 2019. С. 56–59. URL: https://cutt.ly/OHM250T

Родіна Н. В. Ортобіотичні засади системного моделювання психічних феноменів. Дослідження психології ортобіозу людини: монографія. Київ : Видавництво Ліра-К. 2021. С. 10–35. URL: https://lira-k.com.ua/preview/12838.pdf

Седашева С., Седашев Я. Психологічні аспекти здорового способу життя. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2020. № 1(99). C. 351–358. DOI: https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(99)2020.198173

Published

2022-06-24

How to Cite

Левус, Н. І., & Чопко, Х. Б. (2022). THE VALUE-NEEDS OF SPHERES WHO ARE UNPROFESSIONALLY ENGAGED IN SPORTS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (1), 37-41. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.7