ВПЛИВ ТРИВОЖНОСТІ НА АКАДЕМІЧНУ УСПІШНІСТЬ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.6Ключові слова:
тривога, тривожність, ситуативна тривожність, академічна успішність, емоції, страх, депресіяАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми впливу тривожності на академічну успішність студентів технологічного коледжу та представлено результати емпіричного дослідження. Визначено, що академічна успішність тісно корелює із рівнем тривожності студентів технологічного коледжу. Зокрема, у реаліях військових дій, гучних тривог, вибухів, нестабільної економічної ситуації підсилюється відчуття страху та тривоги, травмується психіка молодих людей. Ці негативні тенденції підсилюються у студентів перших курсів і позначаються на сприйманні, увазі, запам’ятовуванні навчального матеріалу, інтелектуальних стилях пізнавальної діяльності. Констатовано, що тривожність є однією із форм прояву емоційного стану студентів. Вона супроводжує всі аспекти життєдіяльності молоді – спілкування, навчання, пізнання себе та особистих досягнень. Залежно від того, чи високий, чи низький рівень прояву тривожності, її вплив на особисті досягнення та академічну успішність студентів є як і позитивним, так і негативним. Її подвійний вплив на нестійку психіку студентів позначається на проявах працездатності, навчальній та соціальній активності, самооцінці. Якщо тривожність має помірний прояв, вона стимулює відповідальність, зосередженість та мотивацію до навчання. Високий рівень тривожності призводить до зниження когнітивної активності, труднощів у виконанні навчальних завдань і зниження академічної успішності. Представлені результати емпіричного дослідження, яке проводиться на базі технологічного коледжу «Міжрегіональне вище професійне училище автомобільного транспорту та будівництва МВПУ АТБ». У дослідженні приймали участь 80 студентів різних курсів, вік досліджуваних від 15 до 17 років. Застосований діагностичний інструментарій емпіричного дослідження – аналіз психологічних джерел щодо проблем тривожності та успішності студентів, узагальнення, шкала тривожності Спілбергерга-Ханіна, шкала тривожності Бека (BAI), методика «Шкала тривожності» Тейлора (В. Г. Норікадзе); описовий, кореляційний аналіз. Сформульовано висновки, що тривожність знижує розумову працездатність студентів технологічного коледжу, сприяє розвитку соціальної ізоляції, погіршенню пізнавальної діяльності та повної відмови від навчання.
Посилання
Виноградов О. Г. Академічна успішність як критерій і предиктор. Український психологічний журнал. 2018. (4), 33–43.
Зеленська Н. О. Особливості мотивації навчання у студентів із різним рівнем тривожності. Психологічний журнал, 2023, 5(10), 35–40.
Ільків Х. Результати дослідження тривожності особистості в юнацькому віці. Видатні постаті психології: історія, сучасність і перспективи: матеріали VIІІ регіонального наукового семінару (10 травня 2022 р., м. Львів). Львів, 2022. С. 66–68.
Михайлова Т. Г. Вплив рівня тривожності на навчальну діяльність студентів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки, 2019, 7(53). С. 113–120.
Паржницький В., Гречановська О., Пономаревський С. Вплив психологічного комфорту на академічні досягнення здобувачів освіти під час онлайн-навчання. Перспективи та інновації науки, 2024, 3 (37).
Язєва, Х. В. Психологічні критерії академічної успішності студентів. Актуальні проблеми психології в закладах освіти, 2022. 6, С. 210–213.
Alyahyan E., & Düştegör D. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 2020, 17:3. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-020-0177-7.
Arum, R., & Roksa, J. Academically adrift: Limited learning on college campuses. Chicago, IL: University of Chicago Press, 2011.
Brew, E. A., Nketiah, B., & Koranteng, R. A Literature Review of Academic Performance, an Insight into Factors and their Influences on Academic Outcomes of Students at Senior High Schools. Open Access Library Journal, 2021. p. 134.
Landow, M. V. Stress and Mental Health of College Students. Nova Publishers, 2006. 324 p.
Putpuek, N., Rojanaprasert, N., Atchariyachanvanich, K., & Thamrongthanyawong, T. Comparative Study of Prediction Models for Final GPA Score: A Case Study of Rajabhat Rajanagarindra University. In 2018 IEEE/ACIS 17th International Conference on Computer and Information Science, pp. 92–97.
Reich, W. Character Analysis (Original work published 1933). New York: Farrar, Straus and Giroux, 1980. ISBN 978-0-374-50980-4.
Tillich, P. The Courage to Be (Original work published 1952). New Haven, CT: Yale University Press, 2000. ISBN 978-0-300-08471-9.