COACHING AND TRAINING AS TOOLS FOR DEVELOPING LEADERSHIP QUALITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.1.19Keywords:
leadership, leadership competencies, training technologies, coaching, social and psychological trainingAbstract
The article examines the importance of training technologies and coaching in the process of forming students’ leadership competencies. A theoretical analysis of key concepts, in particular leadership, leadership qualities and methods of their development in the educational environment, is conducted. It is determined that leadership is an important factor in the professional development of an individual, and the development of leadership competencies contributes to increasing the level of responsibility, strategic thinking, communication skills and adaptability of future specialists to modern challenges. Particular attention is paid to socio-psychological training (SPT) as an effective tool for forming leadership qualities. It is determined that the training methodology ensures not only the acquisition of knowledge, but also contributes to its consolidation through practical activities, interaction in groups and reflection. It is emphasized that the success of implementing training in the educational process depends on a number of factors, in particular, on the level of training of the trainer, the correct selection of exercises and their timely use. Incorrect or untimely application of training methods can lead to a decrease in the effectiveness of classes, an increase in the level of tension among participants or a decrease in their motivation. In addition, the article considers coaching as a method of personal development, which involves the disclosure of students’ internal potential, strengthening their motivation to study and the formation of self-development skills. It is determined that the coaching method contributes to the formation of independence in decision-making, the development of emotional intelligence and increased responsibility for the results of activities. In order to empirically verify the effectiveness of the implementation of coaching and training, we conducted an experimental study. In general, the results obtained in the process of empirical research are consistent with the results of a theoretical review of the scientific literature. We concluded that coaching and training are effective tools for developing the leadership qualities of a person, in particular, of students. The prospects for further research are outlined, including an empirical analysis of the impact of training methods on the level of students’ leadership competencies, determining the optimal conditions for their effective application in the educational process, as well as the development of comprehensive leadership development programs that combine training, coaching and mentoring approaches.
References
Афанасьєва Н. Є., Перелигіна Л. А. Теоретико-методологічні основи соціально-психологічного тренінгу : навч.-метод. посібник. Харків : НУЦЗУ, 2015. 251 с.
Бальцежик Р., Матерак Я., Голубник О. Теоретичні аспекти дослідження лідерства. Формування ринкової економіки в Україні. 2019. Вип. 42. С. 174-185.
Гриньова М. В. Поняття «лідерські якості» у сучасному дискурсі лідерології. Педагогічна наука і освіта у сучасному вимірі: проблеми та перспективи розвитку : матеріали VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 17 травня 2024 р. Одеса, 2024. С. 28 - 31.
Данчук Ю. П. Теоретико-методологічні засади психологічного тренінгу. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка : збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. Вип. 21. С. 204-205.
Жукова А. Р. Коучинг у педагогічній діяльності для формування лідерських компетентностей. Плекаємо особистість : наук.-метод. альманах. Полтава, Лубни: Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка», 2024. Вип. 7. С. 31-35.
Жукова А. Тренінг як засіб формування лідерської компетенції у студентів коледжу. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. № 1 (138). С. 17-24.
Зеленов Є. А. Формування лідерських якостей як завдання планетарного виховання студентської молоді. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. № 5 (80). С. 70-78.
Ковальова В. І. Розвиток лідерських якостей студентів через тренінгові форми навчання. Економічний розвиток і спадщина Семена Кузнеця: зб. матер. міжнар. наук.-практ. конф., 31 травня – 1 червня 2018 р. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. С. 298-299.
Нежинська О. О. Основи коучингу : навчальний посібник. Київ ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. 220 с.
Слюсаренко О. О. Поняття «лідер» і «лідерство» в сучасній науковій літературі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Говерла, 2016. Вип. 2 (39). С. 244-246.
Стрельбицька С. М. Формування лідерських якостей здобувачів освіти засобами коучинг-технологій. Вісник науки та освіти. 2024. № 2 (20). С. 1191-1205.
Філатова Л. С., Новохацька Л. В. Теоретичні аспекти теорій лідерства крізь призму ефективного лідерства. Економіка: реалії часу. 2014. № 3 (13). С. 64-69.
Чернишова Л. І., Жовта Д. В. Тенденції розвитку коучингу в Україні. Сучасний менеджмент економічних систем в координатах парадигми сталого розвитку : Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Дніпро: Середняк Т. К., 2020. С. 164-166.
Штанько Н. А. Лідерство як соціально-психологічний феномен. Юридична психологія та педагогіка. 2013. № 2. С. 50-61.