PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CHILDREN’S SUPPORT WITH HEARING IMPAIRMENTS IN THE CONDITIONS OF MARITAL STATE

Authors

  • N. A. Sukhoviienko Municipal Non-Profit Enterprise "Cherkasy Regional Hospital of the Cherkasy Regional Council"
  • M. O. Babych Preschool educational institution (nursery-kindergarten) of combined type No. 83 "Forest Fairy Tale" of Cherkasy City Council

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.4.12

Keywords:

психологічно-педагогічна допомога, воєнний стан, діти з порушеннями слуху, особливі освітні потреби, комунікація, спілкування

Abstract

The article reveals the principles of psychological and pedagogical support for children with hearing impairments under the conditions of martial law in Ukraine. The stages of hearing examination in children starting from the first days of life are indicated, as well as the goals of hearing aid, if hearing impairment is detected, are outlined. Various aspects of the child’s perception are presented, which are important to develop in case of hearing impairment. A number of corrective measures that must be included in the educational process for children with hearing impairment are listed. It was determined that psychological support of a child with hearing impairment helps to be included in the social space and communicate with other people, and therefore, to feel like an active unit of society. It was established that, in addition to constant stress and a difficult emotional state due to the war in Ukraine, the quality of life of children with hearing impairments has significantly deteriorated. Specific difficulties faced by children with hearing impairment during the war are presented: technical, sensory, speech, social. It was determined that mentally stabilized parents play an important role in the psychological support of children in war conditions. New problems caused by the state of war, which are solved by specialists in the process of helping children with hearing impairments, have been identified. Modern approaches of Ukrainian scientists in the development of psychological and pedagogical assistance to children are analyzed. Criteria for the effectiveness of psychological assistance to children with hearing impairments during hostilities have been developed: reduction of anxiety; equalization of the emotional state, absence of sharp fluctuations; return of the child’s progress to the last level, if there was a regression in intellectual or auditory development during a full-scale invasion; the child expresses less negative scenarios or negative themes (about death, war, separation, destruction); positive dynamics of sleep and nutrition; subjectively, the child looks happier.

References

Жук В. Освіта дітей з порушеннями слуху в умовах війни : мат. пед. коференц. КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». 2023. С 99–101. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735942/1/Жук_Зб.%20матер. %20конфер. %2005.05.2023%20%2021.06-99-101.pdf

Жук В. Слухомовленнєвий розвиток дітей з порушеннями слуху: адаптування до реалій воєнного часу : зб. тез конф. Ін-ту спец. пед. і псих. ім. М. Ярмаченка НАПН України. 2022. С. 17–21. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731781/1/Жук_Збірник%20тез%2030.08.22.-17-21.pdf

Жук В. В., Литвинова В. В., Литовченко С. В. Педагогічна підтримка дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями слуху та їхніх батьків в умовах воєнного стану : навч.-метод. посібник. Київ, 2023. 123 с.

Жук В. В., Литвинова В. В., Литовченко С. В., Піканова Н.В., Таранченко О. М. Дитина з порушенням слуху: навігація для батьків. 2018. URL: https://ispukr.org.ua/articles/18/2018_Жук%20В.В.%20та%20ін._посібн.pdf

Коломоєць А. О., Луценко Л. М., Романовська О. О., Корочкова Н. В., Біланова О. А. Практичні рекомендації педагогам спеціальних закладів освіти щодо організації дистанційного навчання для дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного стану : зб. тез Всеукр. наук.-практ. сем. в рамках фест. Тижня науки (20 травня 2022 року). Київ : 2022. С. 46–49.

Литовченко С. В. Діти з порушеннями слуху раннього та дошкільного віку: навчання і супровід : монографія. Ін-т спец. пед. і псих. ім. М. Ярмаченка НАПН України. К. : Симоненко О.І. І., 2020. 276 с.

Луцько К., Круглик О. Активізація сприймання і розуміння мовлення дітьми з порушеннями слухової функції в контексті емерджентності системи його розвитку. Наука і освітa : наук.-пр. журнал. 2022. № 3. С. 25–30.

Малинович Л. Специфіка забезпечення комплексного супроводу дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного стану : зб. тез всеукр. наук-прак. сем. в рамках фест. Тижня науки (20 травня 2022 року). Київ : 2022. С. 74–77.

Мартинчук О. В., Луцько К. В. Комплексна організація компенсаторно-корекційної допомоги дітям з порушенням слухової функції. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб.наук. праць. 2016. С. 175–180.

Таранченко О. М. Підтримка ресурсного потенціалу батьків дітей з особливими освітніми потребами в реаліях сьогодення : зб. тез всеукр. наук.-прак. сем. в рамках фестивалю Тижня науки (20 травня 2022 року). Київ : 2022. С. 103–105.

Шевченко В. Сучасні методи діагностики та слухопротезування в Україні : мат. звіт. наук. конф. фак. пед. освіти. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2023. Вип. 8. С. 91–93.

Ярмола Н., Коваль-Бардаш Л., Компанець Н., Квітка Н., Лапін А. Діти з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі : навч.-метод. посіб. К. : ІСПП імені М. Ярмаченка НАПН України, 2020. 208 c.

Deafness and hearing loss. Fact sheets World Yealth Organization, 2024. URL: https://www.who.int/news-room/factsheets/detail/deafness-and-hearing-loss

Published

2024-12-03

How to Cite

Суховієнко, Н. А., & Бабич, М. О. (2024). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CHILDREN’S SUPPORT WITH HEARING IMPAIRMENTS IN THE CONDITIONS OF MARITAL STATE. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (4), 59-63. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.4.12